ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙA;

Αναγνωρίζω τα συμπτώματα

Πότε ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία:

Εάν το παιδί σας παρουσιάζει μια από τις παρακάτω δυσκολίες τότε θα ήταν καλό να απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή για να ελεγχθεί το στάδιο γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού:

 Παρότι το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης, δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε στο ότι το παιδί μας είναι μικρό και θα μιλήσει αργότερα.  Αν υπάρχει  υποψία για  κάποια  διαταραχή  στην επικοινωνία και τον λόγο του παιδιού, θα ήταν πολύ χρήσιμο να λάβει μια λογοθεραπευτική αξιολόγηση, για να διαπιστωθούν τυχόν διαταραχές.

Αναζητήστε βοήθεια, αν στην ηλικία των...

18 μηνών

  • Το μωρό σας δεν αντιδρά στους ήχους. Ελέγξτε την ακοή του.
  • Δεν έχει βλεμματική επαφή.
  • Σταματήσει να μιλάει ή αν η ομιλία του παραμένει στάσιμη ή παρουσιάζει ενδείξεις ότι χειροτερεύει.
  • Λέει μόνο φωνήεντα και καθόλου σύμφωνα.
  • Χρησιμοποιεί 2-3 λέξεις δυσκατάληπτες ή λέει 2-3 λέξεις αλλά δεν τις χρησιμοποιεί πάντα για να δηλώσει το ίδιο πράγμα, π.χ. βλέποντας τη μαμά λέει "μαμά", αλλά το λέει κι όταν βλέπει τον μπαμπά τον αδελφό κ.λ.π.

 

 

 2 χρόνων

  • Το λεξιλόγιο του αποτελείται από λίγες λέξεις (8 - 10 λέξεις).
  • Δεν συνδυάζει 2 λέξεις για να σχηματίσει σύντομες φράσεις και προτάσεις.
  • Η ομιλία του παραμένει δυσκατάληπτη.
  • Χρησιμοποιεί μόνο λίγα ρήματα ή/και καθόλου άρθρα ή επίθετα.
  • Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό.
  • Δεν εκτελεί απλές εντολές.
  • Δεν κατανοεί άρνηση και ερώτηση.

 

 

3 χρόνων

  • Η ομιλία του εξακολουθεί να είναι δυσκατάληπτη, το λεξιλόγιο του περιορισμένο σε ουσιαστικά και λίγα ή καθόλου ρήματα, δεν χρησιμοποιεί άρθρα, επίθετα, επιρρήματα, προθέσεις, δεν έχει την έννοια του πληθυντικού και δεν σχηματίζει απλές προτάσεις π.χ. "η Άννα πίνει γάλα".
  • Δυσκολεύεται να αρχίσει μια πρόταση ή αν επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις.
  • Χρησιμοποιεί μικρές και όχι σωστά οργανωμένες προτάσεις.
  • Δεν μπορεί να διηγηθεί απλά και πρόσφατα γεγονότα, δεν σχηματίζει προτάσεις.

 


 4 χρόνων

  • Οι προτάσεις του είναι μικρές και όχι σωστά οργανωμένες, π.χ. λέει «όχι φάω», αντί να λέει «δεν θέλω να φάω», ή λέει «θέλω να πάω τι κούνιες», αντί να λέει «θέλω να πάω στις κούνιες».
  • Η ομιλία του δεν είναι πάντα κατανοητή π.χ. αφαιρεί συλλαβές από πολυσύλλαβες λέξεις, δεν λέει απλά συμπλέγματα συμφώνων όπως "κλαίω", "πλένω".
  • Δεν μπορεί να διηγηθεί απλά και πρόσφατα γεγονότα.
  • Δυσκολεύεται να προφέρει όλα τα σύμφωνα.
  • Κάνει συντακτικά λάθη, μπερδεύει γνωστές και εύκολες λέξεις (π.χ. «λάλα», αντί για «γάλα»).

 

 

5 χρόνων

  • Το λεξιλόγιο του είναι περιορισμένο, και οι προτάσεις του μικρές και φτωχές σε περιεχόμενο. Σ' αυτή την ηλικία το παιδί πρέπει να χρησιμοποιεί προτάσεις με 10-11 λέξεις.
  • Δεν μπορεί άνετα να διηγηθεί ένα γεγονός και στην ομιλία του κάνει πολλά σφάλματα. Σ' αυτή την ηλικία υπάρχει ανοχή μόνο για τους φθόγγους "σ", "δ", "θ" και "ρ" τους οποίους μπορεί ακόμα να μην προφέρει σωστά.

 

 

Όποια ηλικία και αν έχει το παιδί, καλό είναι να συμβουλευτείτε έναν ειδικό αν:

  • Η φωνή του παιδιού είναι μονότονη, πολύ δυνατή ή πολύ σιγανή και αν η χροιά της δεν είναι ανάλογη με την ηλικία.
  • Tο παιδί μιλάει με τη μύτη.
  • Δυσκολεύεται να αρχίσει μια φράση ή επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις.
  • Ξαφνικά και απότομα σταματήσει να μιλάει ή η ομιλία και ο λόγος του αντί να βελτιώνονται, χειροτερεύουν.
  • Το παιδί, έχοντας μια αντικειμενικά μικρή δυσκολία ενοχλείται πολύ και το συζητά επίμονα με τους γονείς του.
  • Δεν κατανοεί πάντα αυτό που του λέτε, δεν αντιδρά κατάλληλα στις οδηγίες που του δίνετε ή δεν ανταποκρίνεται στις προσπάθειες που κάνετε να επικοινωνήσετε μαζί του.
  • Μιλά «μωρουδίοτικα» και η ομιλία του δεν έχει «καθαρίσει». Πρόσωπα που δεν το βλέπουν συχνά δεν το καταλαβαίνουν.
  • Η άρθρωση του δεν έχει ακρίβεια και ορισμένες φορές ακούγεται σαν να «μασάει» τις λέξεις.
  • Δεν έχει λεξιλόγιο το ίδιο πλούσιο με άλλα παιδιά της ηλικίας του.
  • Δε δείχνει σημάδια επικοινωνίας με το περιβάλλον. Δεν αντιδρά σε ήχους.
  • Κάνει στερεοτυπικές, μονότονες και επαναλαμβανόμενες κινήσεις του σώματος, των άκρων ή του κεφαλιού.
  • Δεν εδραιώνει βλεμματική επαφή με πρόσωπα ή αντικείμενα.
  • Το παιχνίδι του είναι μηχανικό και δεν έχει συμβολισμό.
  • Ασχολείται με ιδιόρρυθμο τρόπο με τα αντικείμενα και τα παιχνίδια του και έχει εμμονές.
  • Δεν διατηρεί το θέμα συζήτησης και δεν απαντάει εύστοχα σε ερωτήσεις.
  • Δυσκολεύεται να ξεκινήσει να μιλά, κολλάει στον πρώτο ήχο της λέξης ή επαναλαμβάνει πολλές φορές την πρώτη συλλαβή.
  • Πρόκειται για ένα παιδί του δημοτικού που δεν λέει το «ρ» και το «σ».
  • Πρόκειται για ένα παιδί με θέματα διάσπασης ή υπερκινητικότητας.
  • Πρόκειται για ένα παιδί με διάγνωση συνδρόμου ή διάγνωση αναπτυξιακής διαταραχής.
  • Επαναλαμβάνει μικρές λέξεις όπως το "και" ή τα άρθρα των λέξεων.
  • Δυσκολεύεται να μάθει πράγματα καθημερινής ζωής ακόμα και μετά από πολλές προσπάθειες.
  • Δεν έχει καλή μνήμη και το ίδιο πράγμα δεν μπορεί να το ξανακάνει την επόμενη μέρα.
  • Έχει δυσκολίες στο γραπτό λόγο, στην ανάγνωση και τη γραφή.

 

Θυμηθείτε:

Το κάθε παιδί έχει τους δικούς του χρόνους.

Μην απαιτείτε από το παιδί σας ικανότητες που δεν είναι της ηλικίας του.

Μην συγκρίνετε το παιδί σας με άλλα παιδιά και κυρίως μπροστά του.

Αν έχετε αμφιβολίες ρωτήστε τους ειδικούς (δασκάλους, γιατρούς, θεραπευτές κ.α.) να σας πουν αν είναι κάτι της ηλικίας του και αν ναι αν πρέπει να κάνετε κάτι γι αυτό.

Στην περίπτωση που το παιδί σας δεν έχει κατακτήσει κάτι στην ηλικία του μην πανικοβληθείτε και μην τον πιέσετε.

Ρωτήστε το σχολείο του και παρατηρήστε την συμπεριφορά του. Αν έχει μεγάλη διαφορά με τα παιδιά της ηλικίας του απευθυνθείτε σε ειδικό για αξιολόγηση.